7 naturalnych sposobów na obniżenie ciśnienia krwi

Tekst: mgr inż. Aleksandra Żyłowska
Dodane: 14. czerwca, 2017

W kontekście naturalnych sposobów na obniżenie ciśnienia najczęściej mówi się o konieczności ograniczenia soli w codziennej diecie. Okazuje się jednak, że możemy zrobić o wiele więcej. Aby zbić wysokie ciśnienie, warto zadbać o to, aby w jadłospisie znalazły się produkty bogate w: polifenole, potas, magnez czy flawonoidy, których dobroczynne działanie zostało udowodnione naukowo. Jakie są inne naturalne metody na nadciśnienie?

SPIS TREŚCI:

    Ograniczenie soli i rzucenie palenia

     

    Sól jest najbardziej znanym czynnikiem zwiększającym ryzyko nadciśnienia, co potwierdzają specjaliści. W wielu badaniach naukowych wykazano także związek między jej wysokim spożyciem a zawałem i udarem. W Polsce spożycie soli jest 3 razy większe od zalecanego. Nadmiar sodu przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie, a to przekłada się na wyższe ciśnienie krwi. Ograniczenie soli jest najbardziej oczywistym zaleceniem dietetycznym w nadciśnieniu, jednak nie jedynym.

    Podwyższenie ciśnienia, a także znaczne ryzyko wspomnianego zawału i udaru, obserwuje się także u palaczy. Badania naukowe nie wykazują bezpośredniego związku między paleniem papierosów a wysokim ciśnieniem krwi prawdopodobnie ze względu na procesy adaptacyjne występujące u osób palących. Na pewno wiadomo jednak, że palenie (także bierne), czyli wdychanie dymu zwiększa powstawanie blaszki miażdżycowej, a to przekłada się na wzrost ciśnienia krwi.

    Również sama czynność palenia papierosów chwilowo podnosi jego wartość, a składniki tytoniu uszkadzają naczynia krwionośne.

     

    Włączenie do diety produktów bogatych w potas, wapń i magnez

     

    Potas, wapń i magnez to ważne pierwiastki, które wspierają utrzymywanie prawidłowego ciśnienia krwi. Potas pomaga usuwać z organizmu nadmiar wspomnianego sodu, magnez zaś zmniejsza napięcie naczyń krwionośnych. Niski poziom wapnia, to częsty problem u osób chorujących na nadciśnienie.

    Skąd czerpać poszczególne składniki mineralne?

    • Potas: fasola, szpinak, jarmuż, brukselka, kalarepa, pomidory.
    • Wapń: ser żółty, sardynki, orzechy, zielone warzywa liściaste, suszone morele.
    • Magnez: awokado, pestki dyni, banany, kasza gryczana.

     

    Spożywanie ciemnych owoców jagodowych i gorzkiej czekolady

     

    Jagody, borówki, porzeczki i maliny są świetnymi źródłami polifenoli – związków o udowodnionym korzystnym wpływie na pracę serca i układ krążenia. Analiza badań naukowych wskazuje, że dieta bogata w te związki pozwala obniżyć ciśnienie krwi i zapobiega jego wzrostowi.

    Efekt spadku ciśnienia w wyniku spożywania pokarmów bogatych w polifenole wiąże się z ich wpływem na wytwarzanie tlenku azotu przez śródbłonek oraz zmniejszanie stresu oksydacyjnego. Przekłada się to na mniejsze uszkodzenia naczyń włosowatych i wyciszanie stanów zapalnych.

    Z kolei kakao i gorzka czekolada zawierają znaczne ilości flawonoidów – związków znanych z pozytywnego wpływu na układ krążenia i serce. Według badań opublikowanych w ''Journal of the American Medical Association''' codzienne jedzenie (przez 18 tygodni) jednej kostki gorzkiej czekolady (dostarczającej 30 kcal) wpływa na obniżenie ciśnienia krwi bez oddziaływania na wagę ciała. Osiągane spadki nie są duże, ale istotne statystycznie. Czekolada, polecana na obniżenie ciśnienia krwi, powinna zawierać nie mniej niż 70 proc. kakao.

     

    Rezygnacja z cukru, przetworzonych węglowodanów oraz kofeiny

     

    Coraz więcej badań wykazuje, że dieta bogata w cukier i wysoko przetworzone węglowodany, jak: słodycze, białe pieczywo i inne produkty z białej mąki, może podnosić poziom ciśnienia krwi. Okazuje się, że codzienne picie już jednej porcji gazowanych napojów słodzonych zwiększa ryzyko nadciśnienia.

    Każda dodatkowa puszka czy butelka słodkiego napoju z bąbelkami przyczynia się do wzrostu ciśnienia skurczowego o 1,6 mmHg i rozkurczowego o 0,8 mmHg. Badacze sugerują, aby nie koncentrować się tylko na soli w diecie, ale przyjrzeć się też ilości cukru, który zaburza funkcjonowanie naczyń krwionośnych i poziom elektrolitów w organizmie. Z niektórych analiz wynika, że stosowanie diety niskowęglowodanowej przekłada się na spadek ciśnienia krwi.

    Choć kofeina zawarta w kawie, herbacie i napojach energetycznych nie powoduje długotrwałego podniesienia poziomu ciśnienia krwi, każdy, kto mierzył je w niedługim czasie po wypiciu tego typu napojów, mógł zauważyć zwiększenie jego wartości. Wzrost ten szczególnie silnie odczuwają osoby chorujące na nadciśnienie. Ograniczenie kofeiny jest szczególnie istotne przy problemach z sercem i układem krążenia. 

    Autor: mgr inż. Aleksandra Żyłowska

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2017 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

    Copyright © 1995-2017 Grupa Wirtualna Polska