Które rodzaje słodyczy są najbardziej niezdrowe?

Tekst: mgr inż. Aleksandra Żyłowska
Które rodzaje słodyczy są najbardziej niezdrowe?
Źródło: Fotolia.com
Dodane: 07. czerwca, 2017

Czy wszystkie słodycze tak samo przyczyniają się do przybierania na wadze i są równie szkodliwe? Niekoniecznie. Wśród produktów na sklepowych półkach można wyróżnić słodkości, które są szczególnie niezdrowe – zawierają mnóstwo cukru, tłuszcze trans, barwniki i inne szkodliwe dodatki. Które rodzaje słodyczy są najgorsze dla sylwetki i zdrowia?

SPIS TREŚCI:

    Landrynki i biała czekolada

     

    Landrynki zawierają cukier, słodziki, barwniki i aromaty. 4-gramowa landrynka zawiera 3,9 g cukru. Spośród innych szkodliwych słodyczy wyróżnia je twardość. W ustach rozpuszczają się powoli, przez co bakterie mają czas na przekształcanie cukru do szkodliwych dla szkliwa kwasów. Stanowią też ryzyko mechanicznego uszkodzenia zębów i dziąseł. Nie dajmy się nabrać na cukierki wzbogacane witaminami. W większości to syntetyczne odpowiedniki naturalnych witamin, które słabo się przyswajają i ''giną'' w morzu cukru.

     

     

    Biała czekolada w rzeczywistości nie jest czekoladą, ponieważ nie zawiera proszku kakaowego – głównego składnika wysokogatunkowych wyrobów. Biała czekolada składa się z tłuszczu, mleka i cukru. Te najlepszej jakości zawierają 33 proc. masła kakaowego, które jednak często zastępowane jest niskogatunkowymi olejami roślinnymi. To sprawia, że w większości białe czekolady są jedynie mieszanką tłuszczu i cukru. Biała czekolada nie ma też właściwości antyoksydacyjnych, które pochodzą od kakao. Staje się zatem źródłem pustych kalorii.

     

    Wafelki i batoniki

     

    Wafelki wydają się niepozorną przekąską – może niekoniecznie dietetyczną, ale raczej nieszkodliwą. Nic bardziej mylnego. Niezależnie od marki na pierwszych trzech miejscach w składzie znajdują się: cukier, mąka pszenna i oleje roślinne częściowo utwardzone. Cukier i wysoko przetworzone węglowodany to główni winowajcy otyłości, insulinooporności i cukrzycy typu 2. Natomiast tłuszcze trans obecne w utwardzonych olejach roślinnych podnoszą poziom cholesterolu i trójglicerydów, odpowiadają za miażdżycę, choroby serca, przyczyniają się do cukrzycy, licznych chorób o podłożu zapalnym, a nawet nowotworów.

    Z kolei jeden mały 50-gramowy baton w czekoladzie dostarcza ponad 250 kcal i aż 30 g cukru. Dla porównania porcja 200 g zupełnie niedietetycznego spaghetti carbonara to ok. 500 kcal. Nie dość, że dwoma batonikami nie ma możliwości najeść się tak, jak obiadem, to głód po ich zjedzeniu powróci bardzo szybko. To wszystko za sprawą ogromnej ilości cukru, który gwałtownie podnosi poziom glukozy i insuliny we krwi, a następnie powoduje hipoglikemię objawiającą się wilczym głodem. Obok cukru w batonikach znajdują się także bardzo szkodliwe tłuszcze trans.

     

    Napoje gazowane i bita śmietana 

     

    Napoje gazowane są zawsze wykluczane z diety osób odchudzających się ze względu na bardzo wysoką kaloryczność. Jednak nie tylko te słodzone cukrem są niezdrowe i odpowiadają za szybki przyrost masy ciała. Napoje light są tak samo niekorzystne dla sylwetki. Wiele badań naukowych pokazuje, że sztuczne słodziki z napojów gazowanych w długofalowym ujęciu powodują wzrost wagi, ponieważ zaburzają naturalne mechanizmy kontrolowania głodu, sytości i przyjmowanych kalorii.

     

     

    Czy bita śmietana w sprayu ma coś wspólnego z tą ubitą ze śmietanki 30 proc.? Niestety niewiele. Dobrze, jeśli powstała z użyciem mleka lub śmietany, ale są też takie, które produkuje się z wody, oleju roślinnego i cukru. W każdym gotowcu jest syrop glukozowy lub cukier, emulgatory i stabilizatory. Typowa ''sama chemia'', która ponadto podnosi poziom cukru i cholesterolu we krwi oraz sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej.

     

    Ciągnące cukierki

     

    Wszelkie krówki, toffi, irysy i inne popularne ciągutki mają w składzie:

    • cukier i syrop glukozowy,
    • mleko w proszku,
    • utwardzone tłuszcze roślinne,
    • aromaty.

    W owocowych ciągnących cukierkach znajdują się ponadto barwniki. Jedna krówka to 40 kcal i aż 7,5 g cukru czyli 1,5 łyżeczki. Składem przypominają wafelki oraz batony i są tak samo szkodliwe. Ponadto oblepiają zęby i pozostają na nich na długo po jedzeniu, przez co szczególnie przyczyniają się do powstawania próchnicy.

    Autor: mgr inż. Aleksandra Żyłowska

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2017 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

    Copyright © 1995-2017 Grupa Wirtualna Polska