Dieta niskocholesterolowa – jak obniżyć cholesterol dietą?

Tekst: mgr inż. Aleksandra Żyłowska
Dodane: 23. stycznia, 2017

Dieta niskocholesterolowa jest zalecana osobom z zaburzonym profilem lipidowym oraz miażdżycą czy zagrożonym chorobami układu krążenia. Dieta na cholesterol ogranicza tłuszcz pochodzenia zwierzęcego i opiera się na warzywach. Dieta przy podwyższonym cholesterolu powinna obfitować w błonnik. Na obniżenie cholesterolu istotnie wpływają fitosterole. Stosując dietę antycholesterolową, należy unikać dań smażonych i fast foodów. 

SPIS TREŚCI:

    Dieta niskocholesterolowa – dla kogo dieta cholesterolowa?

     

    Dieta niskocholesterolowa jest zalecana osobom z zaburzonym profilem lipidowym, miażdżycą, zagrożonym chorobami układu krążenia i świadomie dbającym o serce. Stosując właściwą dietę, można osiągnąć wyraźny spadek cholesterolu po około 3 miesiącach. 

    Dieta na cholesterol ogranicza tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, opiera się na warzywach, uwzględnia duże ilości błonnika i zdrowego tłuszczu, który wpływa pozytywnie na układ krążenia.

    Dieta niskocholesterolowa to sposób postępowania żywieniowego, który prowadzi do unormowania nieprawidłowego profilu lipidowego – obniżenia poziomu cholesterolu ogółem, cholesterolu LDL i trójglicerydów, a podwyższenia poziomu cholesterolu HDL.

    Dieta cholesterolowa jest wskazana wszystkim osobom mającym nieprawidłowy profil lipidowy, czyli za wysoki cholesterol i trójglicerydy, problemy z układem sercowo-naczyniowym, obciążonych ryzykiem miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, zawału i udaru mózgu.

    Wskazaniem do zastosowania diety jest również wysoki poziom markera stanu zapalnego CRP oraz homocysteiny. Z  zasadami diety na cholesterol powinni zaznajomić się wszyscy, którzy chcą świadomie dbać o serce i układ krążenia. Warto wprowadzić w życie przynajmniej niektóre jej zasady, nawet jeśli jeszcze nie wywiązała się choroba.

    Dieta obniżająca cholesterol jest kluczowym elementem leczenia zaburzonego profilu lipidowego nawet przy przyjmowaniu środków farmakologicznych. Stosując samą dietę, można uzyskać poprawę wyników już po 3 miesiącach.

     

    Dieta na obniżenie cholesterolu – zasady diety na cholesterol 

     

    Dieta na wysoki cholesterol powinna opierać się na składnikach pożywienia, które prowadzą do unormowania profilu lipidowego. Kluczową rolę odgrywają w niej tłuszcze.

    Jak obniżyć cholesterol? Przede wszystkim należy ograniczyć tłuszcze nasycone pochodzenia zwierzęcego, a bazować na tłuszczach roślinnych jedno- i wielonienasyconych.

    Bardzo duże znaczenie w obniżaniu cholesterolu mają kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdują się w tłustych rybach morskich, np. makreli, sardynce, łososiu. Ryby należy jeść 23 razy w tygodniu. Okazuje się, że cholesterol zawarty naturalnie w produktach, szczególnie w jajkach, nie wpływa tak negatywnie na profil lipidowy, jak dotychczas sądzono. Dużo silniej na cholesterol oddziałują tłuszcze nasycone z mięs, masła, smalcu i przetworów mięsnych, a najgroźniejsze dla zdrowia serca są tłuszcze trans z utwardzonych olejów roślinnych, które znajdują się w żywności wysokoprzetworzonej (słodycze, dania instant, słone przekąski, margaryny twarde).

    Dieta przy podwyższonym cholesterolu powinna obfitować w błonnik (2540 g dziennie) z produktów zbożowych, warzyw i owoców, który wiąże nadmiar cholesterolu i przyspiesza jego wydalanie z organizmu. Warzywa (min. 500 g dziennie) i owoce (12 porcje dziennie) są bardzo ważne jako źródło witamin antyoksydacyjnych A, C i E oraz innych przeciwutleniaczy, które wpływają pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy.

     

    Co obniża cholesterol? Jaka dieta przy wysokim cholesterolu?

     

    Na obniżenie cholesterolu istotnie wpływają fitosterole, które w dużych ilościach znajdują się w wysokogatunkowych margarynach miękkich przeznaczonych dla osób z problemami lipidowymi. W diecie na cholesterol ważny jest sposób przygotowywania posiłków. Należy usuwać widoczny tłuszcz z mięs i skórę z drobiu. Smażenie warto zamienić na gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie w folii, duszenie bez dodatku tłuszczu, grillowanie.

    Dieta na wysoki cholesterol powinna być bogata w: produkty zbożowe – razowe pieczywo, płatki zbożowe, kasze, brązowy ryż, razowy makaron, warzywa i owoce (świeże oraz mrożone), nabiał – chude mleko, jogurt naturalny, kefir, maślanka, chudy twaróg, mięso – dziczyzna, chuda wołowina, cielęcina, drób bez skóry, królik, chude wędliny drobiowe, ryby – z rusztu, gotowane, pieczone, szczególnie tłuste ryby morskie (makrela, śledź, sardynka, łosoś), nasiona strączkowe – groch, fasola, soczewica, ciecierzyca, orzechy, tłuszcze – olej lniany, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, margaryny miękkie ze sterolami, zupy – chude wywary mięsne i warzywne, zupy krem z warzyw, napoje – woda mineralna, słaba herbata, soki i kompoty domowe bez cukru.

     

    Dieta obniżająca cholesterol – czego nie jeść przy wysokim cholesterolu?

     

    Stosując dietę antycholesterolową, należy unikać niektórych produktów spożywczych. Przeciwwskazane są m.in. produkty zbożowe (białe pieczywo, słodzone musli, płatki kukurydziane, biały ryż i makaron, pieczywo cukiernicze), warzywa konserwowe, owoce (suszone, kandyzowane, z puszki w zalewie z cukrem).

    W przypadku podwyższonego cholesterolu należy unikać także nabiału (tłuste mleko, śmietana, ser żółty, ser topiony, ser pleśniowy, jogurty owocowe, mleko skondensowane, zabielacze do kawy), jaj (nie więcej niż 23 całe na tydzień, aczkolwiek podejście do tej kwestii ulega zmianie) i mięsa (tłusta wołowina, wieprzowina, gęś, kaczka, baranina, podroby, mięsa smażone w panierkach, tłuste wędliny, mielonka, salami, boczek, pasztetowa, parówki, kaszanka, tłuste kiełbasy).

    Przy wysokim poziomie cholesterolu  należy ograniczyć ponadto ryby (smażone i w panierce), tłuszcze (margaryny twarde, masło, smalec, słonina, olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany), a także zupy (zaprawiane śmietaną, zagęszczane mąką, na wywarach z kości i tłustych mięs).

    W menu na wysoki cholesterol przeciwwskazane są także przyprawy i sosy (sól, majonez, gotowe sosy w torebkach), desery (słodycze sklepowe, ciasta z kremem, torty), napoje (słodzone gazowane i niegazowane, mocna kawa, większe ilości alkoholu), fast foody.

    Autor: mgr inż. Aleksandra Żyłowska
    Znaleziono: 1 wyników

    Powiązane filmy

    Znaleziono: 1 wyników
    Wyświetlaj: 10 20 wyników

    Filtruj wyniki

    Powiązane artykuły

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2017 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

    Copyright © 1995-2017 Grupa Wirtualna Polska