Dieta bez mięsa – czy warto rezygnować z mięsa w diecie?

Tekst: dietetyk kliniczny Milena Kurz-Suchowiecka
Dieta bez mięsa – czy warto rezygnować z mięsa w diecie?
Źródło: Fotolia.com
Dodane: 05. czerwca, 2017

Wiele osób zastanawia się, czy można zrezygnować z mięsa w diecie bez szkody dla zdrowia. Z jednej strony jest ono źródłem białka, witamin i minerałów. Z drugiej zaś – dostarcza tłuszczów i cholesterolu, a tym samym zwiększa ryzyko: rozwoju nowotworów, otyłości, a także zmian miażdżycowych prowadzących do chorób serca oraz udarów. Nadmiar mięsa w diecie może prowadzić także do zakwaszenia organizmu (zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej).

SPIS TREŚCI:

    Jakie są korzyści z jedzenia mięsa?

     

    Mięso jest produktem o wysokiej wartości odżywczej, a zawarte w nim składniki pokarmowe wpływają na budowę oraz funkcjonowanie całego organizmu. Te najważniejsze to: białka, tłuszcze, cholesterol, witaminy z grupy B oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, składniki mineralne (m.in.: żelazo, cynk, miedź, fosfor, siarka).

    Mięso jest przede wszystkim bogatym źródłem pełnowartościowego białka, które: buduje i regeneruje organizm, wpływa na procesy przemiany materii, zwiększa odporność oraz bierze udział w procesach widzenia. Termin "pełnowartościowe" oznacza, że białka zawarte w mięsie posiadają wszystkie aminokwasy niezbędne do tworzenia białek ustrojowych. Produkty roślinne często nie dostarczają całej puli aminokwasów, czyli "cegiełek" tworzących cząsteczkę białka, przez co procesy budowy w organizmie mogą zostać zaburzone. 

    Mięso obfituje również w witaminy, szczególnie z grupy B. Te warunkują prawidłową czynność układu nerwowego oraz krwiotwórczego. Podroby mięsne, takie jak wątroba czy mózg, są dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, głównie A i D. Witamina A "czuwa" między innymi nad jakością procesów widzenia, zaś witamina D – sprzyja prawidłowej mineralizacji kości.

    Składniki mineralne znajdujące się w mięsie zapewniają prawidłowy przebieg wielu procesów w organizmie, począwszy od budowania kości, zębów oraz tkanek, przez produkcję przeciwciał, enzymów i hormonów (m.in. insuliny), aż po wspomaganie usuwania związków obcych oraz metabolizm alkoholu.

     

    Jakie są wady spożywania mięsa?

     

    Zwolennicy ograniczenia spożycia mięsa w diecie lub jego całkowitej eliminacji wspominają nie tylko o etycznych aspektach wegetarianizmu, ale także o wyeliminowaniu z diety tłuszczów. Redukcja ta ma zapewnić nie tylko mniejsze ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (np. miażdżycy), ale także rozwoju otyłości i nadwagi. Opisywany składnik pełni wiele ważnych funkcji w organizmie – nie tylko umożliwia magazynowanie energii, ale również buduje błony komórkowe oraz komórki mózgu, wpływa na wygląd skóry oraz włosów, ma też swój udział w regulacji układu krążenia.

    Negatywne skutki spożywania mięsa rozpoczną się w momencie, gdy organizm otrzyma zbyt dużą ilość zawartego w nim tłuszczu – jego nadmiar będzie magazynowany, powodując przyrost wagi ciała.Co ważne spożycie mięsa może wiązać się też ze zbyt dużą podażą nasyconych kwasów tłuszczowych, tak zwanych zwierzęcych, które:

    • powodują wzrost stężenia "złego'" cholesterolu we krwi, przez co zwiększa się ryzyko wystąpienia: miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru,
    • zwiększają ryzyko powstania nowotworów – badania wskazują na korelację dotyczącą spożywania nasyconych kwasów tłuszczowych a powstawaniem nowotworu jelita grubego, prostaty oraz gruczołu piersiowego.

     

    Czy mięso zakwasza organizm?

     

    Zakwaszenie organizmu to pojęcie, które odwołuje się do wystąpienia objawów zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej. Równowaga pomiędzy kwasami i zasadami w głównej mierze jest parametrem, który zależy od podaży składników mineralnych w diecie, a tym samym od tego, jakie produkty wybieramy na codzienne posiłki. Poszczególne składniki diety wpływają na odczyn w tkankach oraz narządach i mogą wykazywać działanie zakwaszające lub alkalizujące. Wśród najczęstszych objawów zakwaszenia organizmu należy wymienić m.in.: bóle głowy, ciągłe zmęczenie, większą podatność na infekcje. Skutkiem zakwaszenia może być: cukrzyca, choroby wątroby czy kamica nerkowa.

    Produkty, które najsilniej zakwaszają organizm to mięso i jego przetwory (wołowina, wieprzowina, jak i wszystkie wędliny), chleb, jaja i ryby. Działają one silnie kwasotwórczo dlatego, że dostarczają do organizmu: fosfor, chlor i siarkę.

    Warto wspomnieć, że większość diet oczyszczających zakłada, że detoksykacja organizmu odbywa się bez udziału mięsa w jadłospisie. Diety te najczęściej obliczone są na kilka dni i stawiają warunek całkowitej eliminacji mięsa z diety. 

     

    Czy rezygnować ze spożycia mięsa?

     

    Kluczowe dla zdrowia nie jest to, czy w ogóle jemy mięso, ale fakt, ile go spożywamy i jakiej jest jakości. Nie da się zaprzeczyć danym dotyczącym wartości odżywczej mięsa. Bez wątpienia jednak jego nadmierna konsumpcja niezależnie od tego, czy jest to mięso białe, czy czerwone może być szkodliwa dla naszego organizmu. Nie ma przesłanek medycznych, które nakazywałyby zdrowemu człowiekowi całkowitą rezygnację z mięsa. Są osoby, które nie wyobrażają sobie bez niego życia. W taki przypadku warto zwracać uwagę na odpowiedni jego dobór.

    Jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się sięganie po mięso w rozsądnych ilościach i nie każdego dnia. Można je spożywać 2–3 razy w tygodniu w ilości do 150 gramów. Wybierajmy rodzaje mięsa, takie jak: polędwica wołowa, schab wieprzowy czy chuda cielęcina.

    Wieprzowinę i baraninę, które zaliczane są do produktów tłustych (10–25 proc. tłuszczu), warto ograniczyć na korzyść mięsa niskotłuszczowego (3–10 proc. tłuszczu), tj.: drobiu, cielęciny, wołowiny. Zaleca się również wybierać chudsze części mięsa, np. szynkę czy schab, oraz unikać spożywania skóry. Niezwykle ważna jest także jego obróbka. Smażenie w głębokim tłuszczu lepiej zastąpić: gotowaniem, duszeniem, coraz popularniejszym wędzeniem lub grillowaniem.

    Zagrożeniem dla zdrowia stanowią niektóre wędliny (i to nie tylko te niskiej jakości). Ponownie kluczowe znaczenie ma tu zawartość tłuszczu. Najzdrowsze wędliny to także te najmniej przetworzone – szynka wołowa, carpaccio, polędwica z indyka. Dla zachowania zdrowia należy unikać spożywania: boczku, salcesonu czy baleronu.

     

    Mięso białe czy czerwone?

     

    Mięso czerwone zawiera barwnik o nazwie mioglobina. Odpowiada on za charakterystyczną czerwoną barwę włókien mięśniowych, ale także za wyższą zawartość tłuszczu. Do mięsa czerwonego zaliczamy: wołowinę, wieprzowinę, baraninę, jagnięcinę i dziczyznę, a także mięso kaczki i gęsi.

    Mięso drobiowe to głównie drób (kurczak i indyk). Charakteryzuje się ono mniejszą zwartością mioglobiny, a także niższym udziałem tłuszczu. Najczęściej spożywanym mięsem białym jest kurczak oraz indyk.

    Obie grupy mięs różnią się nie tylko smakiem, ale i wartością odżywczą. Mniejsza zawartość tłuszczu w mięsie białym wpływa na niższą wartość energetyczną. Mięso czerwone jest źródłem większej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Warto zauważyć, że w obu opisywanych rodzajach mięsa znajdziemy podobne ilości cholesterolu. Wyjątek stanowią podroby, które charakteryzują się wysoką zawartością tego składnika. Mięso czerwone będzie bogatszym źródłem żelaza niż mięso białe. Należy jednak zaznaczyć, że największy wpływ na wartość odżywczą, a szczególnie zawartości tłuszczu, ma wybór części zwierzęcia, z której pochodzi dany kawałek mięsa. 

    Autor: dietetyk kliniczny Milena Kurz-Suchowiecka

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2017 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.

    Copyright © 1995-2017 Grupa Wirtualna Polska